Menü
Iskolai végzettség:
Érettségi (1970) – Tóth Árpád Gimnázium biológia-kémia tagozat, Debrecen (1966-1970)
Okleveles vegyész (1976)– Kossuth Lajos Tudományegyetem TTK, Debrecen (1971-1976)
Kémia szakos középiskolai tanár (1992) – Kossuth Lajos Tudományegyetem TTK, Debrecen (1990-1992)
Nyelvismeret:
angol – középfokú „C” típusú állami nyelvvizsga
orosz – középfokú állami nyelvvizsga
Elismerések:
Miniszteri Dicséret (MKM, 1988 és 1990)
Széchenyi István Ösztöndíj (OM, 2001-2004)
Rátz Tanár Úr Életműdíj – kémia (AMTOK, 2005)
Oktatási tevékenység:
beosztás:
tudományos ösztöndíjas (1976-1978);
egyetemi tanársegéd (1979-1982);
egyetemi adjunktus (1982-1992);
egyetemi docens (1992-)
oktatott tárgyak:
Bevezetés a kémiába;
Fizikai kémia;
A kémia tanítása;
A kémiai ismeretek elemi szintű tanítása;
Kémiai kísérletek;
Felzárkóztató alapismeretek
(előadás, számolási és laboratóriumi gyakorlat).
Kémia-didaktika;
A didaktikai kutatás módszertana
(PhD kurzusok).
Témavezetés (szakdolgozat, diplomamunka, PhD, pedagógus szakvizsga)
egyéb:
A Kémia Szakmódszertani Csoport vezetője
A kémia tanárszak szakfelelőse
A DE Kémia Doktori Iskola alapító törzstagja
Nappali (2) és levelező (4) PhD-hallgatók témavezetője
Óraadó a Kossuth L. Gyakorló Gimnáziumban (1993-2005)
Vezetőségi tag (Magyar Kémikusok Egyesülete Kémiatanári Szakosztály, 2003-
Gyakorlóiskolai szaktanácsadó, 2008-
Az Európai Kémiai Társaságok Szövetsége Kémiaoktatási Divíziójának tanácstagja , 2004-
Kutatási tevékenység:
fokozatok:
egyetemi doktorátus
(Vízoldható ruténium-foszfin komplexek előállítása és katalitikus tulajdonságainak vizsgálata, Debrecen, 1979.)
a kémiai tudomány kandidátusa
(Cianid- és tiocianátalapú szervetlen polimerek előállítása és vizsgálata, Debrecen, 1991.)
habilitáció (neveléstudományból)
(Tanulócsoportok jellemző tudásszerkezetének vizsgálata a tudástér-elmélet alapján, Debrecen, 2011.)
megbízatások:
szerkesztő bizottsági tag (A Kémia Tanítása, 1996-tól)
szerkesztő bizottsági tag (Középiskolai Kémiai Lapok, 2004-től)
tanácsadó tesületi tag (Chemistry Education: Research and Practice, 2001-től)
tanácsadó testületi tag (Journal of Science Education, 2004-től)
szerkesztő bizottsági tag (Practice and Theory in Systems of Education, 2003-tól)
szerkesztő bizottsági tag (Eurasian Journal of Chemistry and Physics Education, 2008-tól)
munkabizottság elnöke (MTA Debreceni Területi Bizottság, Kémia Oktatása Munkabizottság, 1996-tól)
szervező bizottsági tag (16. Nemzetközi Kémiaoktatás Konferencia, Budapest, 2000)
szervező bizottság elnöke (TTK-s Szakmódszertanosok 3. Országos Találkozója, Debrecen, 1999)
szervező bizottsági tag (European Conference on Research in Chemical Education, Budapest, 2006)
külföldi együttműködések:
Hans-Dieter Barke (Muenster, Németország)
Nilza Costa (Aveiro, Portugália)
Ilona Schneider (Rostock, Németország)
Keith Taber (London, Anglia)
folyó kutatási témák:
kémiai tévképzetek, alternatív keretek és gyermektudományos elméletek;
a tanulók kémiával kapcsolatos tudásszerkezetének vizsgálata tudástér-elmélet és szóasszociációs módszer alapján;
tanulói stratégiákon alapuló problémamegoldás a kémiában;
a kémiai fogalmak fejlődése, fogalmi váltások a kémiában;
dinamikus modellek a kémia tanításában;
mikroléptékű kísérleti technikák és a problémafelvető kísérletezés;
a konstruktivista pedagógia lehetőségei és nehézségei a kémia oktatásában
kut. pályázatok: témavezetőként
OTKA: 1997-2000; 1998-2001; 2001-2004; 2005-2009;
MÖB-DAAD: 2005-2006; 2007-2008